October 8, 2008

~masih belum sempurna~

aku bukanlah wanita seperti saiyidatina khadijah al-kubra..
bukan juga seperti saiyidatina aisyah abu bakar
aku noor fazierah binti yaakub
hanya manusia biasa
yang dibekalkan Illahi sekeping hati
kecerdikan akal
yang masih tidak sempurna
kerna diselubungi nafsu
yang tidak bertepi

ya kini
aku masih belum cukup sempurna
tp aku akan terus berusaha
untuk menjadi sebaik-baik wanita

ya aku tahu
mana baik yang mana salah
yang mana buruk yang mana cantik
yang mana pahala yang mana dosa
tapi
kadang2 aku tetap melakukannya
hurm
bila nk berubah agaknya????
bilalah aku boleh menjadi wanita muslimah sejati yang sempurna...???

hahahah..
soklan ini takkan berubah
kalu aku senirik tak berubah...
susahnya nk mencari satu titik permulaan nk berubah..
bila cakap senang kot..
tapi bila nak laksanakan
huhuhu..
hanya Tuhan sahaja yang tahu..

ya.. aku dulu kini agak berbeza..
dulu "keganasan" agak terserlah
kini..
kurang sikit kot..
aku gumbira sekali ngan perubahan aku ini..
bukan ape
dulu aku rasa ramai yang tak dapat menerima kehadiran aku
tapi perubahan ini
tak lah sempurna lagi..
masih banyak kekurangan diri ini...

Sesungguhnya
kecerdikan seowang wanita
tak hanya dinilai pada kepintaran akal lantaran berpendidikan tinggi
sementara kecantikan pula
tak hanya dinilai pada wajah cantik dan pada solekan
tapi kecerdikan
dinilai pada kecerdikan hati
&
kecantikan pula dinilai pada kecantikan akhlak...


aku harap
suatu hari aku boleh menjadi
wanita yang bertakwa
yang cerdik
yang cantik
InsyaAllah

andai
aku masih juga tidak sempurna
luruskan jalanku
dengan memberi ingatan
juga panduan
kerana
aku juga manusia biasa
yang selalu lupa & alpa

6 comments:

erul alambina said...

oh''hooo...
post yg agk menarik kali neyh..
tertarik r ngn "keganasan" yg cuba ko nyatakan tu..
tp,
ley jelaskn terperinci x bentuk2 keganasan ko maksudkn sbeno nya..??
weeee~~

Anonymous said...

hahaha..adakah anda begitu brutal dahulu? Nampak macam ayu je.. mustahil.. sajak yg best.. cuma last2 tu pakai bahasa sms terus..kekeke..hmm.. kenapa sambungannya kedengaran agak sedih ya? rileks..selamat hari raya!!

effafazierah said...

keganasan??
erm subjektif
tp sume owang cakap aku ganas kot dulu..
sekang kurang sikit r..
hahahaha..
dulu ala2 boyish..
cakap cam kasar cam nk mati kot...
hahha..
sekang ayu sikit.. :p
pandai pakai baju kurung...
ala2 pompuan melayu terakhir gitu ;p

effafazierah said...

amriup : haha..dulu sangat brutal la..dulu owang asek memandang serong jek...wee~sajak kea ni??haha..ntah r ni sajak kea???xdew bakat kot nk menulih..hahaha..xdew sedey cume nk muhasabah diri sekali sekala..=p samat ari raye jugak...

Anonymous said...

weiiii...exchange link...
http://downloadsweetsong.blogspot.com

Anonymous said...

salam efa..:)

Tiada manusia yang akan bisa sempurna serba serbi..kerana kesempurnaan itu milik DIA..

anwy, kita punya banyak kesempatan untuk memperbaiki masa lalu..terpulang pada kita untuk manfaatkan kesempatan itu atau tidak.

hidayah Allah itu mengetuk hati, saat kita bertanya apa itu hidayah..saat hati berdetik mohon diluruskan jalan kearahNYA..

teruskan berdoa..sungguh Allah itu Maha Tahu setiap apa yang tersembuyi dan lahir dari hati setiap insan..:)

salam sayang dari nippon..:)

 
;