December 20, 2009

aku cukup tak berkenan >>>>>>>

dari kaca mata aku,aku cukup tak berkenan bila

kes 1
kejadian ini berlaku hari ini...aku mahu pulang dari mid valley..pulang dari kerja di haagen dazs...kebiasaanya aku menaiki bas T631 tapi hari ini perut aku meragam...terpaksalah aku menahan teksi..alhamdulillah hari ini tak ada orang tunggu teksi...kiranya bolehlah cepat aku sampai di um nanti...dengan semangat membara aku menunggu teksi dan akhirnya sebuah teksi berhenti didepanku..tapi tiba-tiba teksi tersebut terus mematikan enjin...pemandu teksi yang berbangsa I itu turun...lalu bertanya kepadaku..

pemandu teksi:adik nak pergi mana?
aku:um
pemandu teksi:pergi teksi di belakang
aku:ok
(aku dengan blur2 pergilah teksi kat belakang)

lalu aku bertanya
aku:um boleh?
pemandu teksi dibelakang berbangsa I juga:adik pergi teksi belakang...saya tak mahu ambil
(aku pun pergi ke teksi dibelakang)

fuh leganya...dalam hati aku berkata..sebab aku lihat pemandu itu adalah wanita berbangsa M.pasti dia tak kisah nak hantar aku pulang..tapi sangkaan aku meleset
aku:kak um boleh?
pemandu wanita:kenapa dia tak mahu ambil?bukan turn diorang ke?
aku:tak tahu kak.dia kata tak mahu ambil.dia suruh pergi ke belakang.
pemandu wanita:pergi kat dia baliklah.
aku:err...tapi saya dah pergi tadi...
pemandu wanita:pergi je la...(dalam nada marah-marah)

semasa aku mahu pergi kembali ke teksi tersebut.ada seorang yang senasib denganku berkata.
senasib:u diorang tak mahu gune meterla...
oh baru lah aku tahu....pemandu teksi yang berbangsa I yang aku tanya mula-mula itu tidak mahu menggunakan meter.

sekali lagi aku mencuba nasib bertanya kepada pemandu teksi wanita tersebut tapi tidak dilayan.
aku pasrah lalu mencuba teksi dibelakang teksi wanita tersebut.
pakcik tua berbangsa M.dalam hati aku berharap pakcik ini tidak sama dengan mereka-mereka dihadapan.

aku:pak cik hantar saya kat um boleh?
pakcik tua:Rm 20 .
aku:apa?tak pe la...
lalu aku terus pergi menunggu di tempat tunggu teksi di mana teksi berbangsa I tadi berhenti.lalu aku berjumpa dengan seorang kakak yang sedang menunggu teksi juga....
kakak:adik tunggu je teksi kat sini...
aku:ye la kak...teksi kat belakang itu saya tanya nak Rm 20 ...saya nak balik um je..lagipun jam baru pukul 10.50 malam...kenapa dia caj saya mahal sangat?
kakak:mahalnya adik...um kat belakang ni je...adik,tuh teksi ..cuba adik try...
lalu aku pun pergi bertanya pada pemandu teksi yang kakak itu tunjukkan.
pemandu teksi itu berbangsa I...

aku:um boleh?
pemandu teksi itu:rm10
aku:kenapa tak mahu guna meter?
pemandu teksi:sebab nanti balik tak ada orang.
aku:bolehlah...(sebab aku harus mencari toilet secepat yang mungkin sebab itu aku setuju)

dalam teksi
aku:kenapa u orang tak mahu gune meter?
pemandu teksi:rugi la aiyooo...i masuk um ..mane ade orang...kalau i pergi town ade la orang...
aku:u bukan semua orang kaya naik teksi tau..u kena consider la..kalau goverment suruh pakai meter ..pakailah...
lepas itu aku terus diam sebab aku marah..marah dengan gelagat pemandu teksi ini..
dalam hati aku kalau aku lapor pada persatuan pengguna...baru padan muka pemandu-pemandu teksi ini...geramnya ...!!!

kes 2
kejadian ini berlaku semalam.seorang pelanggan berbangsa C menukar lampin anak dia di haagen dazs...langsung tak tahu malu...sedar tak kedai itu kedai makan...yang lagi melampau ketika anak dia berdiri anak dia terkencing di situ...kencing sambil berdiri..bayangkanlah kau tengah makan..pastuh ada orang kencing depan kau..apa kauorang rasa??? aku yang tengah settle kan payment dia terkejut...aku malas nak tegur famili itu takut malu..dan dengan harapan mak dia ambil kain lap kencing anak dia...tapi tetiba mak dia bangun terus blah je...biarkan air kencing anak dia bergelimpanga kat lantai itu..serius tak bertamadun langsung...tolonglah wahai manusia..aku memang kerja service crew...bukan service nak cuci air kencing anak kau..serius aku geli...geram lagi...

kes 3
ada seorang pelanggan berbangsa c ini kaki dia berdarah...lalu aku bagi la tissue lap kaki dia....lepas dia lap boleh plak dia letak tissue yang berdarah ini dalam mangkuk eskem yang dah siap dia makan..serius geli aku...darah ini bukan boleh buat main-main...mana r tahu kau tak sedar darah kau bawa penyakit berbahaya ke...tak pasal2 berjangkit kat aku...bukan kedai haagen dazs tak ada tong sampah..tak reti-reti buang kat tong sampah ke?tak ada kesedaran sivik langsung ...

kes 4
aku pantang bila pelanggan try askrim pastuh buang wooden spoon kat dipping aiskrim...muka cantik tapi buang sampah merata-rata..memang lah aku menggamuk..geram2...sebab menyusahkan aku nanti aku yang kene kutip...

logik sahaja ini..kalau korang tak boleh pikir jugak aku tak tahulah nak kata apa....

extra note :
aku ke balai polis lagi.
macam2 perkara sengal hari ini jadi.
aku dah jumpa tempat nak beli buku yang aku suka dengan harga murah."black market".
terima kasih gerakkan saya bangun ya :)
esok mahu kua dengan otousan pergi jalan-jalan.

aku,okaasan,otousan

tapi pepagi bos besar mahu jumpa aku berkenaan kes hari ini.
adoyai...esok sepatutnya cuti..silalah kasik can rehat..
kepala aku sangat sakit dan mahu pecah...

pen off

2 comments:

rowanS said...

memang penyabau effa ni.
kalu org len xtawu arr.
tapi manusia nih kengkadang ade otak xnak gune lantak a bangse ape pon.
@#&**$ tol.

mi said...

adegan yg x molek sungguh..oh malaysiaku...

 
;